2011-11-10

Italiensk fläskfile

Källaq: Matplatsen


Eftersom jag jobbar hela helgen så tog vi lördag ikväll istället. Jag provade på ett nytt recept som var så gott att jag rekomenderar det genast. Prova, du lär inte bli besviken!!


4 port

500 g fläskfile
smör
salt
peppar

Italienskt täcke:
1 mozzarella
1 kruka färsk basilika
50g cashewnötter
50g paprika,grillad på burk
2 vitlöksklyftor
salt
peppar


Sås:
2 dl sky + vatten
2 msk kalvfond
1 msk maizenaredning, ljus
2 dl creme fraiche
1 tsk soja
svartpeppar


Sätt ugnen på 225 grader.
Putsa file´n från fett och senor. Bryn den i smör.Salta och peppra. Ta upp köttet och lägg det på en skärbräda. Häll vattnet i stekpannan och sila det ner i en kastrull. Skär mozzarellan i små tärningar. Plocka bladen av nästan hela basilika krukan. Hacka bladen och cashewnötterna. Skär paprikan i små bitar. Skala och hacka vitlöken. Salta och peppra. Blanda ihop allt i en bunke. Detta blir själva täcket.
Skär filen i cm- tjocka skivor och lägg dom omlott i en rad på ett ugnssäkert fat.
Bred ut täcket ovanpå köttet.
Ställ fatet i ugnen i ca 15 min tills osten har smält, köttet är genomstekt och nötterna är rostade utan att blivit brända.

Såsen:

Koka upp skyn och fonden i en kastrull. Blanda redning och creme fraiche. Vispa ner det i skyn. Låt såsen sjuda några minuter och smaka av med peppar och soja.


Innan maten åker in i ugnen!


Hoppas att ni tycker att denna rätt är lika god som jag. Lycka till!!



En riktigt kladdig kaka!


Efter maten åt vi lite god kladdkaka. Nu sitter vi i soffan och klagar på att vi är så mätta!!

Trevlig kväll!!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar