2012-09-23

Hundattack



Ja det låter hemskt men det var just var det var!!
Gick 5:an med Basse idag och allt var frid och fröjd. Han var lös som han alltid är och kommer det någon kallar jag alltid in honom och han får gå "fot". Han är så duktig.
Idag mötte vi en dam med en bordercollie som oxå var lös. Jag kopplade Basse och damen kopplade sin hund. När vi möttes frågade damen hur gammal Basse var och jag svarade att han var 2 år. Hennes var 7 år. Hon frågade om det var ok att de fick hälsa på varandra och jag godkände det. Vi släppte hundarna och dom började genast nosa på varandra.
Jag såg att Basse såg lite orolig ut för han stod som förstelnad och det gjorde även den andra hunden. Basse brukar alltid försöka få igång de hundar han har hälsat på genom att busa och finta lite men nu stod han helt stilla.
Den andra hunden hoppade upp på Basses rygg och Basse stod kvar. Helt plötsligt morrade hunden till och attackerade Basse. Han hängde i Basses hals och Basse hade fullt upp med att skydda sig.
Tillslut var det ett riktigt bråk och jag kände att nu kommer det gå illa med någon av dem. Försökte att locka bort Basse men han hade inte en chans att springa därifrån utan var tvungen att fortsätta slåss för sitt liv ( tyckte jag det såg ut som ). Jag såg att han lyssnade på mig men kunde inget göra. Tanten sa hela tiden: Låt dom vara, han slutar snart!!
Tillslut gav sig den andra hunden och gick till sin ägare. Kvar stod Basse och såg ut som ett frågetäcken. Han var helt slut och helt dreglig på hela huvudet och ryggen.
Damen sa: Vad konstigt, han har faktiskt gjort så där en gång förut.
- Jaha, sa jag och gick bort med Basse en bit för att koppla honom.
- Tack för lekstunden, sa hon och gick.
Kvar stod jag med Basse och började nästan gråta. Jag satte mig ner med honom för att kolla igenom honom så att han inte hade blivit skadad. Allt såg bra ut. Jag såg på Basse hur trött och förvånad han såg ut. Jag ringde genast Jörgen och började gråta.
Jag kommer aldrig mer att utsätta Basse för något sådant igen och jag hoppas att damen med sin arga hund fick sig en liten tankeställare men det har jag svårt att tro.
Hoppas nu att Basse fortsätter att vara lika glad och underbar när han möter andra hundar.
Eftersom vi aldrig har sett Basse arg eller irriterad så har vi pratat ibland om hur han skulle reagera i en tokig situation och nu vet vi att han verkligen kan låta och se läskig ut om han måste.
Jag känner mig så dum som gick med på det hela men eftersom man har en så snäll och trevlig hund själv så tror man gott om alla. Nu har jag lärt mig!!!

Du är bäst Basse!!!

Kram!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar