2011-09-19

Sticky Buns

Källa: Matplatsen


Blev bjuden av min vän Camilla på dessa bullar och bestämde mig genast för att baka dem.
Riktigt kladdiga och goda!

125 g margarin
5 dl mjölk
50 g jäst ( för söt deg )
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk malen kardemumma
ca 15 dl vetemjöl

Fyllning:
200 g rumstempererat margarin
2 dl socker
3 1/2 msk vaniljsocker

1 ägg till pensling
Florsocker och vatten till glasyr

Smula jästen i en degbunke.
Smält margarinet och häll i mjölken och värm till 37 grader. Häll över jästen och rör om.
Tillsätt salt, socker, kardemumma och mjöl och arbeta degen ordentligt.
Låt jäsa i 40 min.
Rör ihop ingredienserna till fyllningen med en elvisp till en slät smet.

När degen jäst färdigt ska du dela den i två delar, ta en del och kavla ut till en avlång kaka ca 45 cm lång
och 25 cm bred.
Bred ut hälften av fyllningen på kakan och rulla ihop från långsidan.
Skär rullen i 13 bitar och lägg dem i stora bullformar av papper.
Gör likadant med den andra degen.
Låt jäsa i 30 min.
Pensla med ägg och grädda dem mitt i ugnen på 250 grader i ca 10 min.
Låt dem svalna under en duk. När dem blivit kalla blandar du florsocker med vatten till en glasyr som du sedan penslar bullarna med.

Lägg dem i frysen och ta upp dem en liten stund innan du ska äta dem.
Sååååå gott!

Lycka till!


Kladdiga och goda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar